ΣΗΜΕΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Ο Δήμος Αχαρνών έχει έκταση 150.000 περίπου στρεμμάτων και είναι από τους μεγαλύτερους της χώρας Αποτελείται από 20 και πλέον συνοικίες - περιοχές, συμπεριλαμβανομένης και αυτής του Ολυμπιακού χωριού η οποία ξεχωρίζει λόγω της ειδικά οργανωμένης δόμησής της. Συνοικίες με εργατικές πολυκατοικίες είναι αυτές του Προφήτη Ηλία και της Αγίας 'Αννας. Στην πόλη υπάρχουν 30 πλατείες. Αυτές που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι η κεντρική πλατεία του Αγίου Βλασίου, η πλατεία Καράβου και η πλατεία της Βαρυμπόμπης.

Στα διοικητικά όρια του Δήμου περιλαμβάνονται: ο Κόκκινος Μύλος, η Βαρυμπόμπη, το Αεροδρόμιο Τατοϊου (Δεκέλεια), μικρό μέρος του πρώην Βασιλικού Κτήματος, το Ολυμπιακό Χωριό και μεγάλο μέρος του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας, με το Καζίνο και τα δύο Ορειβατικά καταφύγια. Σημαντικά μνημεία των Αχαρνών θεωρούνται: ο Μυκηναϊκός Θολωτός Τάφος στον Κόκκινο Μύλο, ο Τάφος του Σοφοκλή στη Βαρυμπόμπη και το προσφάτως ανακαλυφθέν Αρχαίο Θέατρο στο κεντρικό τμήμα της πόλης (οδό Σαλαμίνος)

 

Η ΠΟΛΗ ΜΑΣ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των γενικών απογραφών πληθυσμού του 2001 και του 1991, ο πληθυσμός του Δήμου Αχαρνών ανερχόταν σε 75.341 και 61.352 κατοίκους αντίστοιχα.

Η εικόνα που παρουσιάζει ο Δήμος από το 1960 από άποψη πληθυσμιακής κίνησης, είναι ιδιαίτερα δυναμική. Ειδικότερα τη δεκαετία 1961 - 1971 ο ρυθμός πληθυσμιακής αύξησης φθάνει το 70,1% όταν τα αντίστοιχα ποσοστά για τη χώρα ανέρχονταν σε 4,5% και για το υπόλοιπο του Νομού Αττικής σε 25,5%. Μεταξύ των ετών 1971 – 1981 ο ρυθμός αύξησης του πληθυσμού φθάνει το 49,8%, την περίοδο 1981 - 1991 το 45,8% και από το 1991 - 2001 το 12,3%. Σήμερα ο μόνιμος πληθυσμός των Αχαρνών υπολογίζεται ότι φτάνει τους 150.000 κατοίκους. Ενδεικτικό στοιχείο το γεγονός ότι σύμφωνα με στοιχεία της ΔΕΗ και του Δήμου μας υπάρχουν περίπου 40.000 νοικοκυριά.

Από το σύνολο του πληθυσμού του Δήμου με βάση τα στοιχεία της απογραφής το ποσοστό των γυναικών ανέρχεται στο 49,9% και των ανδρών στο 50,1%.

Είναι αξιοσημείωτο ότι η πληθυσμιακή αύξηση στο Δήμο Αχαρνών συνεχίζεται με σημαντικούς ρυθμούς, εξ αιτίας της εγκατάστασης σημαντικού αριθμού Ελλήνων από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης αλλά και πολλών εσωτερικών και εξωτερικών μεταναστών.


ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

Ο Δήμος Αχαρνών έχει έκταση 150.000 περίπου στρεμμάτων και είναι από τους μεγαλύτερους της χώρας. Οι ενταγμένες στο σχέδιο περιοχές φθάνουν τα 13.759 στρέμματα και οι υπό ένταξη τα 8.000 στρέμματα. Αποτελείται από 20 και πλέον συνοικίες - περιοχές, συμπεριλαμβανομένης και αυτής του Ολυμπιακού χωριού η οποία ξεχωρίζει λόγω της ειδικά οργανωμένης δόμησής της. Συνοικίες με εργατικές πολυκατοικίες είναι αυτές του Προφήτη Ηλία και της Αγίας 'Αννας.

Στην πόλη υπάρχουν 30 πλατείες. Αυτές που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι η κεντρική πλατεία του Αγίου Βλασίου, η πλατεία Καράβου και η πλατεία της Βαρυμπόμπης. Ο Δήμος απέχει 11 χιλιόμετρα από το κέντρο της Αθήνας. Εντάσσεται διοικητικά στη Νομαρχία Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής. Συνορεύει με τους Δήμους Αυλώνα, Νέας Ερυθραίας, Κηφισιάς, Εκάλης, Αγίου Στεφάνου, Μεταμόρφωσης, Νέας Φιλαδέλφειας, Αγίων Αναργύρων, Καματερού, Ζεφυρίου, 'Ανω Λιοσίων, Φυλής και Θρακομακεδόνων και με τις Κοινότητες Μαλακάσας, Αφιδνών και Κρυονερίου.

Στα διοικητικά όρια του Δήμου περιλαμβάνονται: ο Κόκκινος Μύλος, η Βαρυμπόμπη, το Αεροδρόμιο Τατοϊου (Δεκέλεια), μικρό μέρος του πρώην Βασιλικού Κτήματος (παλαιά ανήκε ολόκληρο), το Ολυμπιακό Χωριό και μεγάλο μέρος του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας, με το Καζίνο και τα δύο Ορειβατικά καταφύγια.

Σημαντικά μνημεία των Αχαρνών θεωρούνται: ο Μυκηναϊκός Θολωτός Τάφος στον Κόκκινο Μύλο, ο Τάφος του Σοφοκλή στη Βαρυμπόμπη και το προσφάτως ανακαλυφθέν Αρχαίο Θέατρο στο κεντρικό τμήμα της πόλης (οδό Σαλαμίνος).

 

Μυκηναϊκός Θολωτός Τάφος

Ο θολωτός τάφος στις Αχαρνές

Στις Αχαρνές βρίσκεται ο επιβλητικότερος και ο καλύτερα διατηρημένος μυκηναϊκός θολωτός τάφος της Αττικής. Ο Θολωτός Τάφος των Αχαρνών ανακαλύφθηκε στα 1879 από Γερμανούς αρχαιολόγους, στην πλαγιά τεχνητού λόφου. Ο τάφος χρονολογείται στην ΥΕ III  εποχή (14ος -13ος αι. π.Χ). Αποτελείται από το δρόμο, δηλαδή το διάδρομο που οδηγούσε στον τάφο, το στόμιο και το θάλαμο. Είναι υπόγειος, κτισμένος µε σχετικά μικρές πέτρες ακανόνιστου σχήµατος. Το σχήµα του θαλάμου είναι κωνικό µε κυρτά τοιχώματα και θυμίζει τεράστια κυψέλη. Η διάμετρος της θόλου είναι 8,35 µ. και το ύψος της 8,74µ. Το βάθος του στοµίου είναι 3,35 µ. και το πλάτος του 1,55 µ. Το υπέρθυρο είναι από ογκώδη επιµήκη λίθο. Πάνω από το υπέρθυρο σε αντίθεση µε άλλους θολωτούς, όπου υπάρχει το ανακουφιστικό τρίγωνο (ένα κενό δηλ. τριγωνικό τµήµα), χρησιμοποιήθηκαν τέσσερις µικρότεροι, αδούλευτοι ογκόλιθοι, παράλληλοι µεταξύ τους και µε µικρά κενά ενδιάµεσα. Ο δρόμος έχει μήκος 27 μ. και πλάτος 3 μ. και τα τοιχώµατά του είναι κτισµένα µε αργές (ακατέργαστες) πέτρες. Εξωτερικά η θόλος καλύπτεται µε χώμα ώστε να σχηματιστεί ένα είδος τύμβου.
Πρόκειται για τον τάφο σημαντικού προσώπου της περιοχής, όπως πιστοποιούν το είδος του τάφου και τα πολυάριθμα κοσµήµατα άριστης καλλιτεχνικής ποιότητας. Ιδιαίτερα  πλούσιος ο τάφος περιείχε πήλινα και λίθινα αγγεία, χάλκινα όπλα, ελεφάντινα αντικείμενα, σφραγιδόλιθους, κοσµήµατα από χρυσό, άργυρο, χαλκό, υαλόµαζα και φαγεντιανή. Τα µοτίβα των κοσµηµάτων και των αγγείων είναι γνωστά µυκηναϊκά-µινωϊκά σχέδια. Από τα πιο σημαντικά ευρήματα είναι μια ελεφάντινη λύρα µε ανάγλυφες σφίγγες στη βάση της, που βρέθηκε σπασµένη στον ταφικό θάλαµο. Η λύρα αυτή, από τις πρωιµότερες του είδους, είχε πιθανότατα εφτά ή οχτώ χορδές και αποτελεί σπάνιο εύρημα για τη γνώση της μουσικής στην αρχαιότητα. 'Αλλο αξιόλογο εύρημα είναι μια ελεφάντινη κυλινδρική πυξίδα µε πώμα. Η πυξίδα είναι διακοσµηµένη µε ανάγλυφα κριάρια σε δύο ζώνες, ενώ το πώμα µε τέσσερα κριάρια σε ακτινωτή διάταξη. Τα ευρήματα δείχνουν την οικονομική ευρωστία των κατόχων του τάφου, το επίπεδο πολιτισμού και την υψηλή κοινωνική τους θέση. Στην επίχωση του δρόμου του τάφου, μπροστά από την είσοδο, βρέθηκαν ευρήματα που μαρτυρούν λατρεία αφηρωισµένων νεκρών έως την Κλασική Εποχή (5ος αι. π.Χ.). Κατά την Κλασική Εποχή σταµατά απότοµα η χρήση του χώρου, πιθανότατα εξαιτίας του Πελοποννησιακού πολέμου. Τα ευρήματα του θολωτού τάφου βρίσκονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Από το 2000 ο Δήμος Αχαρνών, για την ανάδειξη του Θολωτού Τάφου, διοργανώνει εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν μαθητές από όλη την Αττική. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει διαλογικό μάθημα, προβολή διαφανειών, ταινίας, ξενάγηση στο μνημείο και θεατρικό δρώμενο με αναπαράσταση μιας τυπικής μυκηναϊκής ταφής.

Το κείμενο βασίστηκε στο βιβλίο της Μαρίας Πλάτωνος- Γιώτα   "Αχαρναί. Ιστορική και Τοπογραφική Επισκόπηση των Αρχαίων Αχαρνών, των γειτονικών Δήμων και των οχυρώσεων της Πάρνηθας"  Δήμος Αχαρνών 2004

 

Αρχαιολογική Συλλογή Αχαρνών

Η Αρχαιολογική Συλλογή των Αχαρνών, που φιλοξενούνταν μέχρι το σεισμό του 1999 στο κτήριο του Λαογραφικού Μουσείου της πόλης μας, λειτουργεί διευρυμένη, από το Σεπτέμβριο του 2006, σε νέο κτήριο απέναντι από το Δημαρχείο Αχαρνών. Την ευθύνη  της οργάνωσης   της έκθεσης και της λειτουργίας της συλλογής έχει η Β΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων με υπεύθυνη αρχαιολόγο την Μαρία Πλάτωνος-Γιώτα .

Στο ισόγειο υπάρχει η έκθεση ευρημάτων, ενώ στον υπόγειο χώρο του κτηρίου γίνεται βρίσκεται ο χώρος για τη συντήρηση, την αποθήκευση και τη μελέτη των ευρημάτων.

Τα ευρήματα που εκτίθενται (αρχιτεκτονικά μέλη, επιτύμβιες στήλες, γλυπτά, αγγεία, ειδώλια κ.ά.) χρονολογούνται από τη νεολιθική περίοδο έως τους βυζαντινούς χρόνους και παρουσιάζονται σε χρονολογική σειρά σε δώδεκα προθήκες: σε μία τα προϊστορικά, σε τρεις τα γεωμετρικά, σε επτά τα αρχαϊκά, κλασικά και ελληνιστικά και στην τελευταία τα ρωμαϊκά και τα βυζαντινά. Προέρχονται από παλιότερες σωστικές ανασκαφές σε ιδιωτικά οικόπεδα από τις Αχαρνές και τους γειτονικούς τους δήμους, από τάφους, ιερά, οικίες, εργαστήρια, δεξαμενές, δρόμους, αγωγούς και μας παρέχουν μαρτυρίες για τη ζωή των ανθρώπων που έζησαν και έδρασαν στην περιοχή από τους προϊστορικούς έως τους πιο πρόσφατους χρόνους.

Τα εκθέματα συμπληρώνουν επεξηγηματικοί πίνακες, που μας δίνουν εύγλωττα την εικόνα της διαχρονικής κατοίκησης των Αχαρνών.Στη συλλογή περιλαμβάνεται και πλήθος νέων ευρημάτων που προέρχονται τόσο από τις σωστικές ανασκαφές ιδιωτικών οικοπέδων στην περιοχή των Αχαρνών και από τις ανασκαφές στα μεγάλα δημόσια έργα της στην ευρύτερη περιοχή (Αττική Οδός, Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών, Επέκταση και Επικαιροποίηση της  Λεωφόρου Κύμης).

Το νέο μουσείο αποτελεί κόσμημα για την πόλη των Αχαρνών. Οργανωμένο βάσει των σύγχρονων μουσειολογικών προτύπων προσελκύει το ενδιαφέρον των νεότερων και μεγαλύτερων συμπολιτών μας και αναδεικνύει με τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος την ιστορία της πόλης μας.

Η  Αρχαιολογική Συλλογή Αχαρνών από τη σχολική χρονιά 2009-2010 θα φιλοξενήσει και εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και για οργανωμένες ομάδες κοινού. Το πρόγραμμα εκπονούν και θα διεξάγουν τα στελέχη του τμήματος Αρχαιολογίας και Ιστορικής Έρευνας. Φιλοδοξία ωστόσο του Δήμου των Αχαρνών παραμένει η εξεύρεση χώρου ή η ανέγερση κτηρίου που θα προσφέρει μόνιμη στέγη στην αρχαιολογική συλλογή και μεγαλύτερους χώρους έκθεσης.

 

Πάρνηθα-Εθνικός Δρυμός

Η Πάρνηθα έχει ανακηρυχθεί περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και ένα σημαντικό της τμήμα απαρτίζει τον ομώνυμο Εθνικό Δρυμό. Η Πάρνηθα έχει ενταχθεί στο δίκτυο Natura 2000, αποτελεί σημαντική περιοχή για τα πουλιά (SPA) και έχει ανακηρυχθεί τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους (25638/1269 απ. Υπ. Γεωργίας).

Σε μία απο τις κορυφές του βουνού, το Μαυροβούνι, έχει χτιστεί το Καζίνο της Πάρνηθας(Μόντ Παρνές), στο οποίο μπορεί να φτάσει κανείς είτε με αυτοκίνητο είτε με τελεφερικ. Στην περιοχή λειτουργούν τα ορειβατικά καταφύγια Μπάφι & Φλαμπούρι.

Τα πετρώματα της Πάρνηθας είναι ιζηματογενή που σχηματίστηκαν στην παλαιοζωική, μεσοζωική και καινοζωική εποχή.Η κυριαρχία του ασβεστόλιθου που είναι υδατοδιαπερατός σε συνδυασμό με το έντονο ανάγλυφο του βουνού είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία πολλών σπηλαίων με σπουδαιότερο εκείνο του Πανός στο φαράγγι του Κελάδωνα, καθώς και βάραθρα όπως του Κεραμιδιού, του Ταμιλθιού, της Γκούρας στη δυτική Πάρνηθα, της Δεκελείας στην ανατολική Πάρνηθα κ.ά. Η Πάρνηθα διαθέτει επίσης πολλές πηγές, με κυριότερες τις πηγές της Kιθάρας (οι οποίες σχηματίζουν την λίμνη Κιθάρα στην Ανατολική Πάρνηθα και της Γκούρας στη Δυτική Πάρνηθα

 

ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ

 

ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ

 

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΧΩΡΙΟ

 

ΤΕΛΕΦΕΡΙΚ

Ένα σημαντικό έργο υποδομής

Το 2006 ολοκληρώθηκε το νέο, υπερσύγχρονο τελεφερίκ που οδηγεί όχι μόνο στο καζίνο αλλά και σε μαγευτικές περιοχές του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας. Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία της Regency Entertainment που υλοποιήθηκε από σεβασμό και φροντίδα για το περιβάλλον.

Από την έναρξη της λειτουργίας του τελεφερίκ, μειώθηκε σημαντικά η οδική κυκλοφορία από και προς τον Εθνικό Δρυμό. Έκτοτε, κάθε χρόνο εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα:

12,5 τόνοι λιγότερο μονοξείδιο του άνθρακα (CO)
2,2 τόνοι λιγότερο οξείδιο του αζώτου (Nox)
2 τόνοι λιγότεροι υδρογονάνθρακες (HC)
73 κιλά λιγότερα σωματίδια!

Στο σταθμό αφετηρίας του τελεφερίκ κατασκευάστηκε χώρος στάθμευσης 1.500 θέσεων σε τρία επίπεδα, ώστε η μετακίνηση με το τελεφερίκ να είναι η καλύτερη επιλογή. Έτσι,

αποφεύγεται η κίνηση των αυτοκινήτων και προστατεύεται το περιβάλλον του Εθνικού Δρυμού.

Μια ξεχωριστή εμπειρία για τους επισκέπτες

Χάρη στον πρωτοποριακό του σχεδιασμό, το νέο τελεφερίκ ξεχωρίζει σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την ποιότητα των υπηρεσιών του:

Μεταφέρει πάνω από 2.000 άτομα την ώρα.
Διαθέτει 20 καμπίνες συνεχούς ροής ολόκληρο το 24ωρο.
Παρέχει δύο prive καμπίνες με δερμάτινα καθίσματα, όπου σερβίρεται σαμπάνια υπό τους ήχους μουσικής.
Λειτουργεί ακόμη και με ανέμους 120 χλμ./ώρα.
Η διαδρομή διαρκεί μόλις 7 λεπτά και είναι δωρεάν.

Ένα αρχιτεκτονικό κόσμημα σε αρμονία με το περιβάλλον

Η αρχιτεκτονική του έχει χαρακτηρισθεί ως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα δείγματα των τελευταίων δεκαετιών σε ολόκληρη την Αττική. Ο σταθμός αφετηρίας του τελεφερίκ ξεχωρίζει για τη λιτότητά του. Πέτρινα δάπεδα, τοίχοι με ξύλινη επένδυση και γήινα χρώματα δημιουργούν μια επιβλητική, ήρεμη και ταυτόχρονα εντυπωσιακή ατμόσφαιρα.

Στο εσωτερικό, ο σταθμός φιλοξενεί πρωτότυπα έργα τέχνης σύγχρονων δημιουργών. Πίνακες και γλυπτά εναλλάσσονται και συνθέτουν μια μοναδική συλλογή. Μια συλλογή που συνδυάζει το ελληνικό στοιχείο με επιρροές avant-garde. Πλήρως εναρμονισμένα με την αρχιτεκτονική του κτιρίου, τα έργα τέχνης εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη στο σύντομο πέρασμά του.

Σε περίοπτο σημείο δεσπόζει ένας τεράστιος εντυπωσιακός πολυέλαιος ύψους 10 μέτρων. Πρόκειται για μια μαγευτική σύνθεση από 8.500 κομμάτια φυσητού γυαλιού, που αλλάζει συνεχώς χρώματα και καθηλώνει τα βλέμματα των επισκεπτών.

 

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΠΑΡΝΗΘΑΣ

Από τις 5 Ιουνίου 2008, στο σταθμό αφετηρίας του τελεφερίκ, λειτουργεί ένας ιδιαίτερος χώρος περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης:

Tο Μικρό Μουσείο της Πάρνηθας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία της Regency Entertainment σε συνεργασία με το Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας.

Ο επισκέπτης ακολουθώντας μια αφηγηματική διαδρομή:
Γνωρίζει το οικοσύστημα της Πάρνηθας και αντιλαμβάνεται τη σπουδαιότητά του για ολόκληρη την Αττική
Μαθαίνει για την ιστορία του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας
Διαβάζει για τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής
Μυείται στην εμπειρία του δάσους και
Αποκτά επίγνωση ότι το μέλλον του πλανήτη εξαρτάται πρώτιστα από τη δική του στάση και συνδρομή.

Σημαντικό κομμάτι της έκθεσης είναι η αναφορά, με την υποστήριξη πολυμέσων, στην καταστροφική πυρκαγιά του 2007 αλλά και το σημαντικό έργο που έχει γίνει από τότε έως και σήμερα για την αποκατάσταση του Δρυμού.

Τα εκθέματα του Μικρού Μουσείου Πάρνηθας

Η επίσκεψη στο μουσείο αποτελεί μια διαφορετική, ολοκληρωμένη εμπειρία πληροφόρησης. Ο επισκέπτης δεν καλείται απλώς να «δει» μια σειρά αντικειμένων αλλά να «βιώσει την εμπειρία του δάσους». ΓιΆ αυτό, πολλά από τα εκθέματα είναι διαδραστικά και ζητούν τη συμμετοχή του.

Η μόνιμη έκθεση αναπτύσσεται με βάση 2 θεματικούς άξονες και περιλαμβάνει συνολικά 10 επί μέρους ενότητες.

Αξονας ΑΆ: Ανθρωπος και Δάσος
«Η σπηλιά του Πανός»: ένα άτυπο χρονολόγιο για την ιστορία της Πάρνηθας, με βάση τα κυριότερα μυθολογικά, ιστορικά και πολιτισμικά ευρήματα.
«Το κόκκινο ελάφι»: Μια εκτενής εικαστική σύνθεση που απεικονίζει το Δρυμό σε πλήρη ανάπτυξη, μέσα από ιδιαίτερη εικονογράφηση και καλλιτεχνικές φωτογραφίες.
«Το βουνό»: σύνθεση με εκτεταμένο φωτογραφικό υλικό, που παρέχει πληροφορίες σχετικά με το βουνό της Πάρνηθας
«Μονοπάτι 22»: σχηματική αναπαράσταση της πορείας του μονοπατιού 22 που διασχίζει το Δρυμό.

Αξονας ΒΆ: Προστασία και διαχείριση του Δάσους
«Η καταστροφή του 2007»: φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό από την πυρκαγιά.
«Αποκατάσταση»: παρουσίαση των ενεργειών που έχουν γίνει έως τώρα για τη φυσική βλάστηση του Δρυμού.
«Συντήρηση και φροντίδα»: τρόποι συντήρησης το Δρυμού
«Αθήνα και Πάρνηθα»: η ζωτική σημασία του Δρυμού για το λεκανοπέδιο της Αττικής.
«Η σωστή συμπεριφορά»: δεκάλογος καλής συμπεριφοράς στο φυσικό περιβάλλον.
«Εθελοντισμός»: ο άνθρωπος και η ενεργός συμβολή του για τη φροντίδα και την προστασία του περιβάλλοντος.

Το Μικρό Μουσείο της Πάρνηθας δίνει την ευκαιρία στους επισκέπτες του να γνωρίσουν καλύτερα τον Εθνικό Δρυμό και να αγαπήσουν το Δάσος της Πάρνηθας. Υπάρχει καλύτερο κίνητρο για ένα πιο πράσινο μέλλον;

Χρηστικές πληροφορίες

Το Μουσείο λειτουργεί καθημερινά και τα Σαββατοκύριακα από τις 10 π.μ. έως και τις 6 μ.μ. Η είσοδος για τους επισκέπτες είναι δωρεάν.

Οργανώνονται επισκέψεις σχολείων κατόπιν συνεννόησης με το Φορέα Διαχείρησης του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας. Τηλέφωνο Επικοινωνίας Φορέα: 210 24 45 226.
 

MONT PARNES

Ξενοδοχείο Mont Parnes. Ένας μύθος γεννιέται.

Στην αυγή της δεκαετίας του 1960, η αθηναϊκή πρωτεύουσα έζησε τη βραδιά των εγκαινίων του ξενοδοχείου Mont Parnes.

Τον Ιούνιο του 1961 ήταν όλοι εκεί! Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο Δημήτριος Τσάτσος, η υψηλή κοινωνία της πόλης αλλά και οι καλλιτέχνες που με τα έργα τους κόσμησαν το κτίριο-κόσμημα της δεκαετίας.

Το ξενοδοχείο ανήκε αρχικά στον ΕΟΤ. Λέγεται ότι την πρωτοβουλία της ανέγερσής του, την είχε ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Όραμά του ήταν νΆ αποκτήσει η Ελλάδα ένα χώρο φιλοξενίας και ψυχαγωγίας, με υψηλή αισθητική, διεθνές κύρος και αναγνώριση.


Σκαρφαλωμένο 1055 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, το Mont Parnes βρίσκεται σΆ ένα από τα πιο προνομιούχα σημεία του λεκανοπεδίου. Η μαγευτική θέα της πόλης ήταν από τότε ένα σημαντικό του πλεονέκτημα. Το νέο ξενοδοχείο ήταν ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κτίρια της Αττικής για την εποχή του. Ο πρωτοποριακός του σχεδιασμός συζητήθηκε πολύ, και συνεχίζει να εντυπωσιάζει μέχρι σήμερα. Οι εσωτερικοί χώροι είχαν ιδιαίτερη αρχιτεκτονική. Την εικαστική ανάδειξη και τη διακόσμησή τους είχαν αναλάβει κορυφαίοι καλλιτέχνες της εποχής.

Καζίνο Mont Parnes: Η χρυσή δεκαετία του Ά70

Ο Κύπριος επιχειρηματίας Φρίξος Δημητρίου, ιδιοκτήτης του Olympic Casino στο Λονδίνο, άνοιξε τις πύλες του καζίνο Mont Parnes στο κοινό το 1971.

Λαμπρές νύχτες θυμούνται οι παλαιότεροι, από τη χρυσή δεκαετία του Ά70. Ο κώδικας ντυσίματος επέβαλλε κουστούμι για τους κυρίους και βραδινό φόρεμα για τις κυρίες. Όλη η «καλή κοινωνία» των Αθηνών, η «creme de la creme» του επιχειρηματικού, βιομηχανικού, καλλιτεχνικού και εφοπλιστικού χώρου, περνούσε μια βόλτα από «το βουνό». Για την είσοδο στο καζίνο, απαραίτητη ήταν η επίδειξη φορολογικής δήλωσης εισοδήματος πάνω από 150.000 δρχ!

Μέσα στους χώρους του καζίνο, η εκλεκτή πελατεία απολάμβανε την πιο πολυτελή ατμόσφαιρα και μια ξεχωριστή περιποίηση. Τα πάντα άστραφταν. Λέγεται ότι υπήρχε ακόμη και ειδικός υπάλληλος για να καθαρίζει τους πολυελαίους!


Νέα χιλιετία, νέα προοπτική για την αναβίωση του μύθου

Μετά την ακμή του Ά70, το καζίνο σταδιακά γνώρισε ημέρες παρακμής και εγκατάλειψης. Το 1984 η εκμετάλλευση του συγκροτήματος περνά στον ΕΟΤ. Γίνονται προσθήκες και μετατροπές που αλλάζουν την αρχική του όψη. Ο σεισμός του 1999 πλήττει μέρος του κτιρίου και ο ΕΟΤ κάνει τις απαραίτητες επισκευές. Ωστόσο ο χώρος άρχισε να χάνει την αίγλη του. Η έλλειψη ανανέωσης έκανε τις εγκαταστάσεις να μοιάζουν παλιές και ξεπερασμένες. Το 2000 η εκμετάλλευση του καζίνο περνά στην ΕΤΑ και ο κύκλος εργασιών και τα κέρδη σχεδόν διπλασιάζονται. Το ξενοδοχείο, έκλεισε οριστικά τον Ιούλιο του 2003.

Δυο μήνες πριν, στις 14 Μαΐου του 2003, ολοκληρώθηκε ο διεθνής διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του συγκροτήματος. Η εταιρία Hyatt Regency (σήμερα Regency Entertainment), σε κοινοπραξία με την Ελληνική Τεχνοδομική, απέκτησε το 49% της εταιρίας «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.», αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα και τη διαχείριση του συγκροτήματος. Μέχρι σήμερα, το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας παραμένει υπό τον έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου. Ωστόσο, η συμφωνία προβλέπει τη μεταβίβαση επιπλέον ποσοστού 2% στους ιδιώτες επενδυτές, κάτι που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα.

Βασική δέσμευση για τον κάτοχο της άδειας λειτουργίας του καζίνο είναι ο εκσυγχρονισμός και η αποκατάσταση του συγκροτήματος Mont Parnes. Η εταιρία Regency Entertainment, από τη στιγμή που ανέλαβε το έργο, δεσμεύθηκε για την ανάπλαση του συγκροτήματος, με σεβασμό στην αρχιτεκτονική των εγκαταστάσεων και την πολιτιστική του κληρονομιά.

Αμέσως μετά την ιδιωτικοποίηση, η Regency επένδυσε στην αναβάθμιση των χώρων και ευελπιστεί το σχέδιο ανάπλασης να ολοκληρωθεί σύντομα.

Βούληση της εταιρίας είναι η ανάδειξη του Regency Casino Mont Parnes σε έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς και ψυχαγωγικούς προορισμούς στην Ευρώπη, με απόλυτη φροντίδα και σεβασμό για το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται.

 

ΚΑΖΙΝΟ ΠΑΡΝΗΘΑΣ

Το casino της Πάρνηθας είναι ένα κλασσικό καζίνο. Περνάς το μηχάνημα ελέγχου, γίνεσαι μέλος με μια γρήγορη διαδικασία ή δίνεις την κάρτα σου αν είσαι ήδη μέλος, πληρώνεις ένα εισιτήριο που κοστίζει 6 ευρώ και μπαίνεις στην αίθουσα του casino.

Η χρυσή δεκαετία του 70
Ο Κύπριος επιχειρηματίας Φρίξος Δημητρίου, ιδιοκτήτης του Olympic Casino στο Λονδίνο, άνοιξε τις πύλες του καζίνο Mont Parnes στο κοινό το 1971.

Λαμπρές νύχτες θυμούνται οι παλαιότεροι, από τη χρυσή δεκαετία του Ά70. Ο κώδικας ντυσίματος επέβαλλε κουστούμι για τους κυρίους και βραδινό φόρεμα για τις κυρίες. Όλη η «καλή κοινωνία» των Αθηνών, η «crème de la crème» του επιχειρηματικού, βιομηχανικού, καλλιτεχνικού και εφοπλιστικού χώρου, περνούσε μια βόλτα από «το βουνό». Για την είσοδο στο καζίνο, απαραίτητη ήταν η επίδειξη φορολογικής δήλωσης εισοδήματος πάνω από 150.000 δρχ!

Μέσα στους χώρους του καζίνο, η εκλεκτή πελατεία απολάμβανε την πιο πολυτελή ατμόσφαιρα και μια ξεχωριστή περιποίηση. Τα πάντα άστραφταν. Λέγεται ότι υπήρχε ακόμη και ειδικός υπάλληλος για να καθαρίζει τους πολυελαίους!

Το 1984 η εκμετάλλευση του συγκροτήματος περνά στον ΕΟΤ. Γίνονται προσθήκες και μετατροπές που αλλάζουν την αρχική του όψη. Ο σεισμός του 1999 πλήττει μέρος του κτιρίου και ο ΕΟΤ κάνει τις απαραίτητες επισκευές. Ωστόσο ο χώρος άρχισε να χάνει την αίγλη του. Η έλλειψη ανανέωσης έκανε τις εγκαταστάσεις να μοιάζουν παλιές και ξεπερασμένες. Το 2000 η εκμετάλλευση του καζίνο περνά στην ΕΤΑ και ο κύκλος εργασιών και τα κέρδη σχεδόν διπλασιάζονται. Το ξενοδοχείο, έκλεισε οριστικά τον Ιούλιο του 2003

Δυο μήνες πριν, στις 14 Μαΐου του 2003, ολοκληρώθηκε ο διεθνής διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση του συγκροτήματος. Η εταιρία Hyatt Regency (σήμερα Regency Entertainment), σε κοινοπραξία με την Ελληνική Τεχνοδομική, απέκτησε το 49% της εταιρίας «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.», αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα και τη διαχείριση του συγκροτήματος. Μέχρι σήμερα, το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας παραμένει υπό τον έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου. Ωστόσο, η συμφωνία προβλέπει τη μεταβίβαση επιπλέον ποσοστού 2% στους ιδιώτες επενδυτές, κάτι που
εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα.

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΧΑΡΝΩΝ & ΔΕΚΕΛΕΙΑΣ


 

Τα εγκαίνια του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αχαρνών έγιναν το 1871 και από τότε μέχρι το 2ο παγκόσμιο πόλεμο, είχε μεγάλη εμπορική και επιβατική κίνηση. Το κτίριο του σταθμού, που υπάρχει μέχρι  σήμερα, είναι λιθόκτιστο διώροφο. Κάθε φορά στον όροφο επάνω έμενε ο σταθμάρχης με την οικογένεια του, ενώ δίπλα στο σταθμό υπήρχε πηγάδι με αντλία για να χορηγεί με νερό τις 2 υπέργειες υδαταποθήκες. Όλες οι ατμοκίνητες μηχανές πλεύριζαν κοντά στις δεξαμενές και γέμιζαν την υδροφόρο που είχαν πάντα μαζί τους. Σήμερα βέβαια η διαδικασία αυτή έχει σταματήσει λόγω του ότι οι μηχανές είναι ντιζελοκίνητες.

Το κείμενο βασίστηκε στο βιβλίο:"Οι μενιδιάτες : σταχυολόγημα από όσα είδε, άκουσε και έζησε στο περιβάλλον του χωριού του ο εκπαιδευτικός Χρήστος Ι. Καλογράνης" Χρήστος Ι. Καλογράνης, 1990

 

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ (ΤΑΤΟΙ)

Φόρμα αναζήτησης

ΧΡΗΣΙΜΑ
ΨΗΦΙΑΚΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΑΠΕΥΘΥΝΘΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΗΠΑΙΩΝ - ΟΓΚΩΔΩΝ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΟΔΗΓΟΣ ΠΟΛΗΣ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ